RegioBank onderzoek: tieners overmoedig over veilig betalen en online betaalfraude

31 augustus 2023
RegioBank onderzoek: tieners overmoedig over veilig betalen en online betaalfraude

Kwart van de jongeren praat niet met ouders over geldzaken

Utrecht, 31 augustus 2023 – 76% van de jongeren geeft aan dat ze weten waar ze op moeten letten om veilig te betalen. Maar WhatsApp-fraude herkennen ze niet altijd en wat een geldezel is, is een raadsel. Van de tieners praat 1 op de 4 ook niet met ouders over de verschillende manieren van betalen die er zijn. Dit en meer blijkt uit onderzoek naar het betaalgedrag van middelbare scholieren in opdracht van RegioBank onder 1.614 tieners tussen 11 en 17 jaar.

Veilig betalen

Driekwart van de ondervraagde tieners zegt goed te weten waar ze op moeten letten om veilig te betalen. Toch herkent eén derde WhatsApp-fraude niet en twee derde weet niet wat een geldezel is. Terwijl steeds meer mensen slachtoffer worden van deze vorm van fraude. Ook geeft een kwart aan dat ze nooit of soms hun pincode afschermen en houdt 15% hun pincode niet geheim. Met het gebruik van betaalmiddelen komt een verantwoordelijkheid om hier veilig mee om te gaan. Vooral bij digitale betaalmiddelen zijn er allerlei manieren waarop cybercriminelen slachtoffers kunnen maken. Meer dan tweederde (68 procent) van alle Nederlanders van 15 jaar of ouder zegt dan ook in een jaar tijd ten minste één keer een telefoontje, e-mail- of ander bericht te hebben ontvangen, waarschijnlijk van een oplichter (Bron: CBS).

Rein Wispelweij, directeur van RegioBank: “Kinderen zouden de verschillende risico’s moeten herkennen die betaalverzoeken, betalen met betaalpas en andere betaalmethoden met zich meebrengen. Nu de scholen weer gaan beginnen zullen jongeren meer betalingen en terugbetalingen gaan verrichten. Een goed moment om eens het gesprek hierover met je tiener aan te gaan. Schermen ze bijvoorbeeld wel hun pincode af bij het betalen en hoe herkennen ze een echt betaalverzoek? Met het Jongwijs-educatieprogramma geven we via brieven en e-mails voorlichting over veilig betalen en betaalfraude om jongeren weerbaarder te maken en ouders hierbij te helpen. Ook geven onze zelfstandig adviseurs gratis lessen over omgaan met geld op scholen en in de bankkantoren. Tijdens de eerste helft van 2023 hebben zij samen al 244 lessen verzorgd over het omgaan met geld aan 5.612 kinderen.”

Betaalmiddelen

Kinderen komen op verschillende manieren in aanraking met geld. Vanaf 11 jaar gebruiken ze vooral contant geld en maakt slechts 17% gebruik van hun betaalpas. Oudere kinderen (16-17 jaar) gebruiken deze betaalpas een stuk meer (40%). Met name in Zeeland en Limburg gebruiken de meeste tieners contant geld. Bijna de helft (45%) van de ondervraagde tieners tussen 11 en 17 jaar heeft nog nooit contant geld gepind voor zichzelf. Een kwart (26%) van de respondenten die op hun smartphone een app met wallet heeft, gebruikt deze vaak. De digitale betaalpas op de telefoon wordt bijna net zo vaak gebruikt als de betaalpas (30%), die ze het vaakst gebruiken. Kinderen zijn bekend met de nieuwste betaalmiddelen zoals wearables, crypto en Klarna, maar kunnen dit 9 op de 10 keer niet zelf gebruiken.

Top 5 betaalmethoden waar tieners toegang toe hebben:

  1. Contant geld (93%)
  2. Betaalpas (88%)
  3. Betaalverzoek (51%)
  4. Mobiele app van de bank (40%)
  5. App/wallet op smartphone (15%)

Terugbetalen

84% van de 16-17 jarigen geeft de voorkeur aan een betaalverzoek voor terugbetalingen tegenover tweederde van alle ondervraagden. Kinderen in de provincie Utrecht gebruiken het meest een betaalverzoek in vergelijking met andere provincies (76%). En ondanks de toenemende populariteit van het betaalverzoek kiest toch meer dan de helft van de 11-12 jarigen voor terugbetalen in contant geld.

Over RegioBank

RegioBank is al ruim 100 jaar actief in de buurt met meer dan 440 zelfstandig adviseurs. In die tijd is de bank uitgegroeid tot een vertrouwd gezicht in dorpen en kleine steden. De zelfstandig adviseurs kennen de mensen die er wonen en de ondernemers die er actief zijn. RegioBank heeft hart voor haar klanten en de buurt. Als bank die weet wat er speelt zet RegioBank zich samen met haar zelfstandig adviseurs in voor een leefbare buurt. Met financiële producten, dienstverlening en sociale initiatieven, zoals het VoordeBuurt Fonds, samen met het Oranjefonds, en Samen voor de buurt. Zo draagt de bank bij aan een buurt waar mensen prettig kunnen wonen, werken en leven. Daarom is RegioBank de buurtzame bank. RegioBank is onderdeel van de Volksbank, samen met SNS, ASN Bank en BLG Wonen. Voor meer informatie: regiobank.nl.

Meer informatie?